Slagelse styrker foreningslivet med nyt forum for samarbejde og borgerinddragelse

Foto: Slagelse Kommune.
dato

Slagelse Kommune har udpeget medlemmerne til det nye Forum for Foreningsliv og Folkeoplysning, som skal styrke samarbejdet og borgerinddragelsen på forenings- og folkeoplysningsområdet i perioden 2026–2029.

Hver dag året rundt medvirker foreninger og fællesskaber til at skabe liv og aktiviteter i hele Slagelse Kommune. Dette bidrager til at gøre kommunen til et attraktivt sted at bo og opholde sig.

For at fremme samarbejdet og udviklingen inden for foreningslivet og folkeoplysningsområdet har Byrådet, på baggrund af en indstilling fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, udpeget medlemmerne til det nye Forum for Foreningsliv og Folkeoplysning for perioden 2026–2029.

Det nye forum skal fungere som et centralt dialog- og samarbejdsorgan mellem Slagelse Kommune og lokale aktører inden for idræt, aftenskoler, børne- og ungeorganisationer, handicaporganisationer, selvorganiserede grupper samt unge. Forum suppleres desuden med politiske repræsentanter.

Etableringen af forummet sker på baggrund af lovkravet om borgerinddragelse på folkeoplysningsområdet. Samtidig lægger Byrådet vægt på øget borgerinddragelse og en modernisering af folkeoplysningsområdet. Fokus har været på at åbne processen og engagere flere og også nye kræfter, så både små og store foreninger og fællesskaber får mulighed for at blive hørt.

Der har været opstillet 21 kandidater til det nye forum, og otte nye medlemmer er nu udpeget. Dette viser et stærkt engagement i foreningslivet og en vilje til at medvirke til udvikling af området. Udpegningen har haft fokus på at sikre en bred og balanceret repræsentation af hele foreningslivet i kommunen.

Følgende medlemmer er udpeget til Forum for Foreningsliv og Folkeoplysning:

  • Fra oplysningsforbund (aftenskoler): Helle Jacobsen og Sabine Skou Gøtterup, stedfortrædere: Kirsten Ærø og Annia Meline Brogaard
  • Fra godkendte idrætsforeninger: Mark Kristensen og Hans-Jørgen Bruno Hansen, stedfortrædere: Erik Nygaard og Pernille Aude
  • Fra lokale handicapforeninger: Per Stoltz Bech
  • Fra øvrige godkendte foreninger/organisationer: Jacob Berger Frederiksen
  • Fra selvorganiserede grupper: Joan Høj Jacobsen
  • Fra Slagelse Talent og Elite (klubberne): Anders Bille

Der gennemføres senere suppleringsvalg til udpegning af repræsentanter fra Slagelse Kommunale Elevråd samt børne- og ungdomskorps.

Derudover har Byrådet udpeget byrådsmedlemmerne Marlene Bilenberg (A) og Nicki Ottevig (V) til forummet.

For yderligere oplysninger kan du læse mere på kommunens hjemmeside.

https://www.slagelse.dk/da/nyheder/nyt-forum-for-foreningsliv-og-folkeoplysning-klar-til-arbejdet/

Kilde: Slagelse Kommune